Uniwersalna Atrakcyjność
Jak wiadomo, w sprzedaży nagminnie wykorzystuje się wizerunek osób atrakcyjnych. Mówiąc „atrakcyjnych” mam tu na myśli takich, które wzbudzają w ludziach pozytywne emocje. Czy istnieje jakiś przepis na taki wygląd, który takie właśnie emocje wywołuje? Jak się okazuje „atrakcyjność” można dość łatwo opisać. Oto przykłady.
Dlaczego ludzie lubią małe kotki, małe pieski i małe dzieci? Dlatego, że posiadają one tzw „rys dziecięcości”. Jak pokazały badania psychologiczne, wizerunki ludzi i zwierząt posiadających ów rys dziecięcości, wywołują w odbiorcach dużo pozytywnych emocji i są oceniane jako bardziej atrakcyjne.
Głównymi cechami rysu dziecięcości są: duże oczy, duże usta, mały nos, relatywnie duża część czołowa oraz mała część dolna twarzy. Dokładnie tymi cechami charakteryzują się małe pieski i kotki, które wszyscy uwielbiają. Co ciekawe te same cechy posiadają kobiety, które uznawane są za najbardziej atrakcyjne – np. klasycznym przykładem kobiety z rysem dziecięcości jest Brigitte Bardot a z osób bardziej współczesnych chociażby Rosie Huntington.
Rzecz jasna, w epoce Photoshopa bardzo łatwo jest podkręcić rys dziecięcości w wizerunkach osób, którym go brakuje. Każdy, kto otworzy dowolny kolorowy magazyn może się o tym samodzielnie przekonać.
Dzięki takiej wiedzy można wykorzystywać takie osoby do kojarzenia pozytywnych emocji jakie wzbudza ich wizerunek z wizerunkiem produktu, który w danej chwili promują swoją atrakcyjnością.
Na koniec ciekawostka. Walt Disney zapytał kiedyś psychologów czy wiedzą jak musi wyglądać postać, która podobałaby się wszystkim ludziom niezależnie od płci, wieku czy kultury, z której się wywodzą. Zrobiono zatem odpowiednie badania i uzyskane wyniki przelano na papier rysownika. Powstała istota będąca modelowym przykładem rysu dziecięcości. Taką postacią okazał się – Jelonek Bambi.